Sterke visie, goede strategie. En toch komt er weinig van terecht. Weinig leiders slagen erin een strategieontwikkeling goed tot uitvoering te brengen.
Dat stelt strategie-deskundige Frans van Loef legt tegenover de site CHRO.nl.
Succes of falen bij de uitvoering van een strategie is natuurlijk iets dat primair bij de CEO van een onderneming ligt. Maar daarbij spelen twee afdelingen een cruciale rol: finance en HR.
Uit een recent onderzoek van The Economist blijkt dat 57 procent van de bedrijven er de afgelopen drie jaar niet in slaagde strategische initiatieven efficiënt uit te voeren. “Ik weet hoe lastig dit in de praktijk is,” zegt Van Loef, die meer dan twintig jaar ervaring heeft met dit thema. Onder meer als CEO van bedrijven en recent ook als consultant.
Van Loef ziet twee belangrijke oorzaken voor falen bij de uitvoering van de strategie door het management: financiële middelen en organisatorische capaciteit. Bij dat laatste gaat het om tijd en talent.
"Het topmanagement kijkt wel scherp naar de benodigde financiële middelen, maar de benodigde organisatorische capaciteit wordt te vaak genegeerd - dat is een blinde vlek,” zegt Van Loef tegen CHRO.nl.